Výzva za obnovu propeleru v Bratislave

  • access_time04.05.2018
  • Výzva za obnovu propeleru v Bratislave

    Opravme Propeler a vráťme ho späť na Dunaj!

    Katamarán Kamzík premával po Dunaji ako posledný propeler v rokoch 1978 – 2003. Potom mesto jeho prevádzku zastavilo.

    Dlhoročným nepoužívaním schátral, ale jeho REKONŠTRUKCIA JE REÁLNA.

    Kamzík je bratislavským unikátom. Je to prvá loď, ktorá bola kompletne projektovaná a postavená v bratislavskej lodenici. Jej rekonštrukciou by sa naplnilo niekoľko cieľov naraz – opravili by sme loď, ktorá je technickou pamiatkou, obnovili jej premávku pre Bratislavčanov aj priniesli atrakciu pre turistov.

    Previezť sa na propeleri patrilo kedysi k tradícii víkendovej rodinnej prechádzky. Ak ste aj Vy presvedčení, že by legendáry propeler, tento symbol Bratislavy, mal opäť premávať po Dunaji, pripojte sa k nám a podpíšte Výzvu za jeho obnovu.

    Pripojte sa ku mne a podpíšte Výzvu za jeho obnovu.

    ĎAKUJEME ZA VAŠU PODPORU!

    podpisat vyzvu

    Vyhliadková plavba loďou

    Viac informácií o Propeleri
    • Propeler v Bratislave spolu fungoval 110 rokov: 1893 – 2003, v r. 1893 začali premávať 3 lode, celkovo za celé obdobie premávalo spolu 7 plavidiel
    • za ten čas sa stal skutočným symbolom mesta, niečím, čo je úzko späté s Bratislavou, stal sa pýchou hlavného mesta a tvorí súčasť historického dedičstva Bratislavy
    • dlhou históriou a spätosťou s mestom získal pre Bratislavčanov až ikonický charakter– v 1. pol. 20. storočia patrilo k tradícii nedeľnej rodinnej prechádzky previezť sa na Propeleri (vtedy hlavne do Lunaparku na druhej strane Dunaja)
    • fungoval ako kyvadlová doprava a postupne si získal popularitu aj medzi turistami
    • po 2. svetovej vojne začal premávať parník Devín (1932 – 1968), ten bol nahradený katamaránom Kamzík – to bol posledný propeler na Dunaji, premával v rokoch 1978 – 2003 (jeho prevádzka bola v r. 2003 zastavená, pretože bol stratový)
    • Bratislava nevyužíva dostatočne svoj potenciál – skutočnosť, že leží na európskom veľtoku Dunaj, lodná doprava – osobná aj turistická – je slabá a nedostatočná
    • iné mestá (Budapešť, Viedeň, Praha, Paríž) majú vybudovanú lodnú dopravu a využívajú ju
    • obnova Propeleru by bola pre Bratislavu významnou a symbolickou udalosťou
      • návrat legendy na Dunaj – historicko – technický význam
      • podpora osobnej lodnej dopravy – dopravný význam
      • nová atrakcia mesta – turistický význam
    • obnova prevádzky by sa nemusela obmedziť len na spojenie medzi Starým Mestom a Petržalkou, propeler by mohol premávať aj na ďalších trasách: Eurovea, Lido, Zukermandel, PKO (a perspektívne: Lodné múzeum v Zimnom prístave)
    • Kamzík je 15 rokov odstavený v Zimnom prístave – v žalostnom stave, ale OPRAVITEĽNÝ
    • dnes už plavidlo Kamzík môžeme považovať aj za lokálnu technickú pamiatku, takže jeho obnova nadobúda ďalší význam
    • Kamzík bol spustený v r. 1978, tento rok je to 40 rokov od začiatku jeho premávky
    • Kamzík sa začal stavať ešte v starej lodenici v Zimnom prístave a dokončený bol v novej lodenici vo Vlčom hrdle
    • plával medzi Starým Mestom a Petržalkou v polhodinových intervaloch, v sezóne vždy od 1. mája do neskorej jesene, kapacita: 200 ľudí
    • Pôvodne patril Československej plavbe dunajskej n. p., ZAUJÍMAVOSŤ: Kamzík je prvá loď, ktorá bola kompletne projektovaná a postavená v ČSPD n. p., závod Lodenica Bratislava, dovtedy v lodenici len opravy alebo prestavby plavidiel
    • rekonštrukcia plavidla: je možná buď čiatočná – „nízkorozpočtová“, alebo komplexná
    • čiastočná: riziko skorých zlyhaní a opätovných opráv, nižšia bezpečnosť, životnosť a efektívnosť, vyššie prevádzkové náklady
    • komplexná rekonštrukcia: drahšia, ale z Kamzíka by sa stala moderná, unikátna loď, možnosť progresívneho ekologického elektropohonu – elektroloď bez hluku, vibrácií a exhalátov, vyšia bezpečnosť, životnosť a efektívnosť, nižšie prevádzkové náklady, lepšia manévrovateľnosť
    • bolo by žiaduce, aby sa pre tento projekt spojili sily: Bratislavský samosprávny kraj, mesto Bratislava, mestské časti Staré mesto a Petržalka, Dopravný podnik Bratislava – a našli spoločne financovanie rekonštrukcie
    • ak by išlo o elektroloď, je predpoklad získať eurofondy na rekonštrukciu ako na nový, ekologický prostriedok verejnej dopravy
    Odkiaľ pochádza názov Propeler a prečo sa v Bratislave zaužíval tento názov?

    Prvé lode verejnej dopravy v Bratislave na začiatku 20. stor. boli zaujímavé spôsobom pohonu – lodnou vrtuľou (lodná vrtuľa v nemčine: propeller). V tom čase boli oveľa rozšírenejšie bočnokolesové parníky. A práve táto, vtedy technická novinka, sa dostala do povedomia Bratislavčanov, ktorí potom aj ďalšie lode zaisťujúce prepravu medzi Petržalkou a Bratislavou nazývali slangovo „propeler“.